Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech

Język polski VII

Materiały do nauki zdalnej

język polski - klasa VII

Uwaga, najnowsze materiały umieszczane są zawsze zawsze u góry strony. Wykonaj wszystkie polecenia i prześlij zadanie nauczycielowi.

Ostatnio dodane materiały:


 

T: Każdy odpowiada za krzywdę na świecie.

Korzystając z dostępnych środków: książki, internet, filmy dokumentalne, przygotuj prezentację o Syrii. W pracy powinny się znaleźć informacje:

 położenie na mapie, warunki klimatyczne, ukształtowanie terenu, sąsiedztwo polityczne, obszar, tradycje, kultura, mieszkańcy, informacje o przyczynach, przebiegu i skutkach wojny w Syrii.

(na czwartek)

T: Jak powstaje wyraz?

  1. Zapoznaj się z informacjami na temat tworzenia i budowy wyrazów. Przepisz do zeszytu informacje- s.284.
  2. Utwórz od wybranych nazw dni tygodnia wyrazy podstawowe. (ćw.1.)
  3. Przekształć części mowy w inne w taki sposób, by powstały wyrazy pochodne. (ćw.2.)
  4. Przeczytaj tekst i odpowiedz na podane pytania. (ćw.3.)
  5. Wyjaśnij znaczenie podanych wyrazów pochodnych. W definicji powinny wystąpić wyrazy podstawowe. (ćw.4.)
  6. Wykonaj ćw. 5.s.285.

T: Tworzenie i budowa wyrazów.

Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 50-53.

T:Jak czynić dobro?

  1. Zapoznaj się z informacjami biograficznymi o Wojciechu Szumowskim. (podr.s.278)
  2. Przeczytaj tekst: „O tym, co dzieje się w Syrii, mam ochotę krzyczeć.” (fr.)
  3. Wskaż różnicę pomiędzy wyobrażeniami Szumowskiego a realną sytuacją w Syrii. (ćw.1.)
  4. Przytocz argumenty reżysera dotyczące konieczności przyłączenia się Zachodu w rozwiązanie konfliktu w Syrii. (ćw.2.)
  5. Wymień motywy, które zdecydowały o tym, że reporter nie pozostał obojętny wobec doświadczeń mieszkańców Aleppo. (ćw.4.)
  6. Stwórz hasło lub plakat, który mógłby być motywem przewodnim kampanii przeciwdziałającej łamaniu praw człowieka na świecie. (ćw.7)

T: O wyrazach pochodnych.

  1. Zapoznaj się z terminami: formant i kategoria słowotwórcza. (podr.s.287)
  2. Wypisz do zeszytu rodzaje kategorii słowotwórczych.
  3. Wypisz z tekstu do zeszytu po jednym wyrazie pochodnym, który należy do podanych kategorii słowotwórczych: nazwa wykonawcy czynności, nazwa urządzenia, nazwa czynności. (ćw.1.)
  4. Od podanych przymiotników utwórz rzeczowniki nazywające cechy. (ćw.2.)
  5. Zapoznaj się z „nową wiadomością” na s.289.

 

 

 

T: Świat, który zachwyca.

  1. Zapoznaj się z informacjami na temat poety Jana Twardowskiego i napisz w zeszycie krótką notatkę o nim (s.266).
  2. Przeczytaj wiersz „Podziękowanie”.
  3. Określ sposób przedstawienia świata w utworze. (ćw.2,3)
  4. Wskaż różnice pomiędzy człowiekiem a przyrodą (ćw.4).
  5. Przeanalizuj postawę życiową przedstawioną w utworze (ćw.5,7.).
  6. Wskaż i wyjaśnij puentę w utworze.
  7. Wskaż wartości i zachowania, które sprzyjają poszanowaniu odmienności drugiego człowieka (ćw.9).
  8. Wyszukaj w tekście oraz wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych użytych w utworze (ćw.10.).
  9. Odpowiedz pisemnie na pytanie: „Czy człowiek powinien się zmieniać pod wpływem świata i innych ludzi?”

T: Człowiek zagrożeniem czy wsparciem dla natury?

  1. Przeczytaj notatkę biograficzną o Ryszardzie Kapuścińskim i zapisz krótką informację o nim w zeszycie. (s.275).
  2. Co to jest reportaż? – zapisz w zeszycie. (s.277)
  3. Przeczytaj fr. reportażu pt. „Imperium”.
  4. Wyszukaj w tekście porównanie i wyjaśnij jego znaczenie. (ćw.3)
  5. Rola opisu życia mieszkańców starej rybackiej osady. (ćw.5)
  6. Ekologia- moda czy konieczność? Zgromadź argumenty uzasadniające wybraną tezę.

T: Jak prowadzić dyskusję?

  1. Zapoznaj się z informacjami na temat prowadzenia dyskusji. (s.281)
  2. Uporządkuj argumenty w przeczytanej dyskusji. (ćw.1.)
  3. Wypisz w zeszycie argumenty popierające tezę: „W dyskusji najgorszym doradcą są emocje”. (ćw.2.)
  4. Omówienie zasad dobrej dyskusji. (s.282)
  5. Ćwiczenie 4.s.283.

T: Sposoby prowadzenia dyskusji.

Wykonaj ćwiczenia- zeszyt ćwiczeń s. 106-107.

 

 

 

 

6 kwietnia

 

T: Jak trafnie przekazać informację?

Zapoznaj się z informacjami na temat mowy zależnej i niezależnej. (podr. s.235-237)

Wykonaj z podręcznika następujące ćwiczenia – 2,3. s. 236 i 7,8.s.237.

T: Mowa zależna i niezależna.

Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń- s.46-49.

 

 

 

30 marca

 

T: Obrzęd dziadów w dramacie.

  1. Określ czas akcji utworu.
  2. Zapisz w punktach w zeszycie plan wydarzeń przedstawionych w dramacie A. Mickiewicza.
  3. Przeczytaj jeszcze raz na czym polegał obrzęd dziadów.
  4. Jaką funkcję w życiu zbiorowości pełnią dziady?
  5. Jaka jest rola Guślarza w obrzędzie?
  6. Wypisz elementy chrześcijańskie i pogańskie obecne w obrzędzie dziadów.
  7. W jakim celu poeta wprowadził do dramatu duchy, które pojawiają się w czasie obrzędu?

T: Romantyczny dramat pełen zagadek.

  1. Wypisz z tekstu elementy realistyczne i fantastyczne:

 

Elementy realistyczne

Elementy fantastyczne

czas

 

 

miejsce

 

 

wydarzenia

 

 

postacie

 

 

 

Dziady jako dramat romantyczny – omówienie cech gatunkowych:

  • otwarta kompozycja utworu,
  • wprowadzenie na scenę duchów,
  • fantastyka i irracjonalizm,
  • zerwanie z łańcuchem przyczynowo-skutkowym,
  • ludowość (folklor),
  • ludowe poczucie sprawiedliwości,
  • kreacja bohaterów.

               T: Kiedy wybaczenie staje się przekleństwem.

  1. Narysuj w zeszycie tabelę – w jednej kolumnie umieść nazwy tych cech, które pozwalają przystosować się do życia po ciężkich doświadczeniach(np. choroba lub śmierć bliskiej osoby), a w drugiej – tych, które uniemożliwiają powrót do codzienności.
  2. Przeczytaj fr. powieści H. Sienkiewicza pt. „Krzyżacy” (s.262-265).
  3. Scharakteryzuj bohaterów i określ ich postawy wobec cierpienia.
  4. Jakie dostrzegasz różnice pomiędzy Zygfrydem de Lowe i Jurandem ze Spychowa.
  5. Przypomnij sobie co to jest archaizm, wyszukaj w tekście i wypisz pięć przykładów do zeszytu.
  6. Napisz definicję powieści historycznej (s. 337).
  7. Odpowiedz w formie pisemnej na pytanie: Czy zemsta za doznane zło przynosi człowiekowi ulgę?

T: Mowa zależna i niezależna.

  1. Zapoznaj się z informacjami na temat mowy zależnej i niezależnej z podręcznika (s.235-237)
  2. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń (s. 46-49).

 

 

Edukacyjne

Nadzór oświatowy

Lokalne

Kodowanie

Code

O nas

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech