Język polski VII
- Super User
Materiały do nauki zdalnej
język polski - klasa VII
Uwaga, najnowsze materiały umieszczane są zawsze zawsze u góry strony. Wykonaj wszystkie polecenia i prześlij zadanie nauczycielowi.
Ostatnio dodane materiały:
T: Każdy odpowiada za krzywdę na świecie.
Korzystając z dostępnych środków: książki, internet, filmy dokumentalne, przygotuj prezentację o Syrii. W pracy powinny się znaleźć informacje:
położenie na mapie, warunki klimatyczne, ukształtowanie terenu, sąsiedztwo polityczne, obszar, tradycje, kultura, mieszkańcy, informacje o przyczynach, przebiegu i skutkach wojny w Syrii.
(na czwartek)
T: Jak powstaje wyraz?
- Zapoznaj się z informacjami na temat tworzenia i budowy wyrazów. Przepisz do zeszytu informacje- s.284.
- Utwórz od wybranych nazw dni tygodnia wyrazy podstawowe. (ćw.1.)
- Przekształć części mowy w inne w taki sposób, by powstały wyrazy pochodne. (ćw.2.)
- Przeczytaj tekst i odpowiedz na podane pytania. (ćw.3.)
- Wyjaśnij znaczenie podanych wyrazów pochodnych. W definicji powinny wystąpić wyrazy podstawowe. (ćw.4.)
- Wykonaj ćw. 5.s.285.
T: Tworzenie i budowa wyrazów.
Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 50-53.
T:Jak czynić dobro?
- Zapoznaj się z informacjami biograficznymi o Wojciechu Szumowskim. (podr.s.278)
- Przeczytaj tekst: „O tym, co dzieje się w Syrii, mam ochotę krzyczeć.” (fr.)
- Wskaż różnicę pomiędzy wyobrażeniami Szumowskiego a realną sytuacją w Syrii. (ćw.1.)
- Przytocz argumenty reżysera dotyczące konieczności przyłączenia się Zachodu w rozwiązanie konfliktu w Syrii. (ćw.2.)
- Wymień motywy, które zdecydowały o tym, że reporter nie pozostał obojętny wobec doświadczeń mieszkańców Aleppo. (ćw.4.)
- Stwórz hasło lub plakat, który mógłby być motywem przewodnim kampanii przeciwdziałającej łamaniu praw człowieka na świecie. (ćw.7)
T: O wyrazach pochodnych.
- Zapoznaj się z terminami: formant i kategoria słowotwórcza. (podr.s.287)
- Wypisz do zeszytu rodzaje kategorii słowotwórczych.
- Wypisz z tekstu do zeszytu po jednym wyrazie pochodnym, który należy do podanych kategorii słowotwórczych: nazwa wykonawcy czynności, nazwa urządzenia, nazwa czynności. (ćw.1.)
- Od podanych przymiotników utwórz rzeczowniki nazywające cechy. (ćw.2.)
- Zapoznaj się z „nową wiadomością” na s.289.
T: Świat, który zachwyca.
- Zapoznaj się z informacjami na temat poety Jana Twardowskiego i napisz w zeszycie krótką notatkę o nim (s.266).
- Przeczytaj wiersz „Podziękowanie”.
- Określ sposób przedstawienia świata w utworze. (ćw.2,3)
- Wskaż różnice pomiędzy człowiekiem a przyrodą (ćw.4).
- Przeanalizuj postawę życiową przedstawioną w utworze (ćw.5,7.).
- Wskaż i wyjaśnij puentę w utworze.
- Wskaż wartości i zachowania, które sprzyjają poszanowaniu odmienności drugiego człowieka (ćw.9).
- Wyszukaj w tekście oraz wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych użytych w utworze (ćw.10.).
- Odpowiedz pisemnie na pytanie: „Czy człowiek powinien się zmieniać pod wpływem świata i innych ludzi?”
T: Człowiek zagrożeniem czy wsparciem dla natury?
- Przeczytaj notatkę biograficzną o Ryszardzie Kapuścińskim i zapisz krótką informację o nim w zeszycie. (s.275).
- Co to jest reportaż? – zapisz w zeszycie. (s.277)
- Przeczytaj fr. reportażu pt. „Imperium”.
- Wyszukaj w tekście porównanie i wyjaśnij jego znaczenie. (ćw.3)
- Rola opisu życia mieszkańców starej rybackiej osady. (ćw.5)
- Ekologia- moda czy konieczność? Zgromadź argumenty uzasadniające wybraną tezę.
T: Jak prowadzić dyskusję?
- Zapoznaj się z informacjami na temat prowadzenia dyskusji. (s.281)
- Uporządkuj argumenty w przeczytanej dyskusji. (ćw.1.)
- Wypisz w zeszycie argumenty popierające tezę: „W dyskusji najgorszym doradcą są emocje”. (ćw.2.)
- Omówienie zasad dobrej dyskusji. (s.282)
- Ćwiczenie 4.s.283.
T: Sposoby prowadzenia dyskusji.
Wykonaj ćwiczenia- zeszyt ćwiczeń s. 106-107.
6 kwietnia
T: Jak trafnie przekazać informację?
Zapoznaj się z informacjami na temat mowy zależnej i niezależnej. (podr. s.235-237)
Wykonaj z podręcznika następujące ćwiczenia – 2,3. s. 236 i 7,8.s.237.
T: Mowa zależna i niezależna.
Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń- s.46-49.
30 marca
T: Obrzęd dziadów w dramacie.
- Określ czas akcji utworu.
- Zapisz w punktach w zeszycie plan wydarzeń przedstawionych w dramacie A. Mickiewicza.
- Przeczytaj jeszcze raz na czym polegał obrzęd dziadów.
- Jaką funkcję w życiu zbiorowości pełnią dziady?
- Jaka jest rola Guślarza w obrzędzie?
- Wypisz elementy chrześcijańskie i pogańskie obecne w obrzędzie dziadów.
- W jakim celu poeta wprowadził do dramatu duchy, które pojawiają się w czasie obrzędu?
T: Romantyczny dramat pełen zagadek.
- Wypisz z tekstu elementy realistyczne i fantastyczne:
|
Elementy realistyczne |
Elementy fantastyczne |
czas |
|
|
miejsce |
|
|
wydarzenia |
|
|
postacie |
|
|
Dziady jako dramat romantyczny – omówienie cech gatunkowych:
- otwarta kompozycja utworu,
- wprowadzenie na scenę duchów,
- fantastyka i irracjonalizm,
- zerwanie z łańcuchem przyczynowo-skutkowym,
- ludowość (folklor),
- ludowe poczucie sprawiedliwości,
- kreacja bohaterów.
T: Kiedy wybaczenie staje się przekleństwem.
- Narysuj w zeszycie tabelę – w jednej kolumnie umieść nazwy tych cech, które pozwalają przystosować się do życia po ciężkich doświadczeniach(np. choroba lub śmierć bliskiej osoby), a w drugiej – tych, które uniemożliwiają powrót do codzienności.
- Przeczytaj fr. powieści H. Sienkiewicza pt. „Krzyżacy” (s.262-265).
- Scharakteryzuj bohaterów i określ ich postawy wobec cierpienia.
- Jakie dostrzegasz różnice pomiędzy Zygfrydem de Lowe i Jurandem ze Spychowa.
- Przypomnij sobie co to jest archaizm, wyszukaj w tekście i wypisz pięć przykładów do zeszytu.
- Napisz definicję powieści historycznej (s. 337).
- Odpowiedz w formie pisemnej na pytanie: Czy zemsta za doznane zło przynosi człowiekowi ulgę?
T: Mowa zależna i niezależna.
- Zapoznaj się z informacjami na temat mowy zależnej i niezależnej z podręcznika (s.235-237)
- Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń (s. 46-49).