Język polski V
- Super User
Materiały do nauki zdalnej
język polski - klasa V
Uwaga, najnowsze materiały umieszczane są zawsze zawsze u góry strony. Wykonaj wszystkie polecenia i prześlij zadanie nauczycielowi.
Ostatnio dodane materiały:
T: Przecinek w zdaniu pojedynczym- przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
- Powtórz reguły interpunkcyjne dotyczące stawiania przecinka w zdaniu pojedynczym (podr.s.220-przypomnienie).
- Utrwalanie zasady oddzielania przecinkiem równorzędnych części zdania. (ćw.1s.221)
- Uzupełnij zdania odpowiednimi spójnikami ze względu na znaczenie. (ćw.2.s.221)
- Wstaw przecinki tam, gdzie to konieczne. (ćw.3.s.221)
- Zapoznaj się z informacją dotyczącą stawiania przecinka po rzeczownikach występujących w wołaczu i po słowach wyrażających okrzyki -nowa wiadomość,s.221
- Wykonaj ćw.4.s.221.
T: Pan przecinek przychodzi z wizytą.
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń – s.99-100.
T: Jak rozpoznać podmiot szeregowy i domyślny?
- Zapoznaj się z informacjami na temat podmiotu szeregowego- podr.s.236.
- Ułóż zdania z podmiotem szeregowym- ćw.1.
- Odczytaj informację o podmiocie domyślnym- s.236.
- Wskaż zdania, w których występuje podmiot domyślny- ćw.3.
- Określ podmioty w podanych wypowiedzeniach- ćw.4.
- Przekształć tekst, aby uniknąć powtórzeń- ćw.5.
- Wykonaj ćw.6.s.237.
T: Spotkanie z podmiotami szeregowym i domyślnym.
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń- s.46-48 (jeżeli któreś zadanie sprawi ci trudność, to go pomiń).
T: Czas na powtórkę!
- Rozwiąż test: „Słownik kultury antycznej”- podr.s.241.
T: Czym różnią się zdania pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętych? – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
- Przypomnij sobie wiadomości o budowie zdania i jego głównych częściach- orzeczenie, podmiot (s. 217).
- Wskaż różnicę pomiędzy zdaniem pojedynczym nierozwiniętym i rozwiniętym (ćw. 1).
- Poćwicz rozwijanie zdań nierozwiniętych (ćw. 2,3. s.218).
- Uzupełnij zdania i wskaż grupę podmiotu i orzeczenia (ćw.4 s.218).
- Zapoznaj się z informacjami o tworzeniu wykresu zdania.
- Uzupełnianie zdania przedstawionego na wykresie. (ćw.5.s.219)
- Wykonaj- ćw.6.s.219.
T: Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej.
Uzupełnij ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 42-45.
6 kwietnia
T: Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?
- Przeczytaj „Mit o Tezeuszu i Ariadnie”. (s.228-229)
- Na podstawie tekstu przygotuj krótkie informacje o Minotaurze, Ariadnie i Dedalu.
- Oceń postępowanie Tezeusza, które jego zachowanie można pochwalić, a które zganić?
- Wyjaśnij zwrot: „trafić po nitce do kłębka”.
T: Mitologia na językach.
- Zapoznaj się z informacjami na s.230-231
- Ułóż zdania z trzema wybranymi związkami frazeologicznymi przedstawionymi na planszy.
- Przeredaguj zdania, zastępując podkreślone wyrazy, odpowiednimi związkami frazeologicznymi:
pięta Achillesa, jabłko niezgody, syzyfowa praca, być alfą i omegą, stajnia Augiasza, paniczny strach.
- a) Uczestnicy wycieczki zostawili po sobie wielki nieporządek.
- b) Grabienie liści jesienną często jest daremną, nie przynoszącą efektów pracą.
- c) Dzisiejsza dyskusja na temat trzydniowej wycieczki klasowej okazała się przyczyną kłótni.
- d) Podczas sztormu dziewczyny ogarnęło przerażenie, tylko chłopcy byli bardzo spokojni.
- e) Historia sprawia mi wiele problemów.
- f) Maciek uważa, że jest najmądrzejszą osobą.
T: Dramat w przestworzach.
- Odczytaj tekst: „Mit o Dedalu i Ikarze”. s.232-235
- Wymień postacie, które występują w micie, napisz kim były.
- Jaki był Dedal, a jaki- Ikar? Zapisz w zeszycie jak najwięcej cech określających każdego z tych bohaterów.
- Wyjaśnij znaczenie zwrotu: „ikarowe loty”.
- Wykonaj ćw.4.s.235
30 marca
T: Daremny trud Syzyfa – o karze za zuchwałość.
- Przeczytaj mit o Syzyfie (podr. s. 211-213).
- Na podstawie informacji zawartych w tekście scharakteryzuj Syzyfa. (ćw. 1.s.213 – pisemnie w zeszycie)
- Przepisz z podręcznika i naucz się co to jest związek frazeologiczny – s.214
- Wykonaj ćw.7.s.214 (w zeszycie).
- Wyjaśnij znaczenie związku frazeologicznego „syzyfowa praca”, podaj przykład z życia codziennego.
T: Jak korzystać ze słownika frazeologicznego?
- Zapoznaj się z informacjami z podręcznika s. 215-216.
- Wykonaj ćwiczenia – 2,3,4 s.216.
T: Wyczyny Heraklesa.
- Przeczytaj mit o Heraklesie. (s.222-224)
- Scharakteryzuj Heraklesa. (pisemnie)
- Wypisz z tekstu jakie prace miał wykonać Herakles. (12)
- Którzy bogowie ofiarowali Heraklesowi: kołczan, miecz, strzały i pancerz.
- Kto to był heros – przepisz z podręcznika do zeszytu (s. 225).
T: Mitologiczny superbohater.
- Jakich znasz bohaterów ratujących ludzkość?- odwołaj się do znanych ci książek lub filmów.
- Odpowiedz na pytania: (pisemnie)
- Czyim synem był Herakles?
- Dlaczego Hera nienawidziła Heraklesa?
- Czyją żoną była Alkmena?
- Jak powstała Droga Mleczna?
- W jaki sposób okazało się po raz pierwszy, że Herakles posiada nadludzką siłę?
- Jaką książkę wybrał Herakles do czytania?
- W co ubierał się Herakles?
- Z czym Herakles nigdy się nie rozstawał?
- Jakimi darami bogowie obdarzyli młodego herosa?
- Co uczynił Herakles pod wpływem szału?
- Kim była Pytia?
- Dlaczego Herakles zaciągnął się na służbę do króla Eurysteusa?
- Jakie było pierwsze zadanie Heraklesa zlecone przez króla Myken?
- Czyją ulubienicą była łania ceryntyjska?
- Dlaczego heros miał zabić wielkiego dzika?
- Od ilu lat nie była sprzątana stajnia Augiasza?
- Co Herakles chciał w zamian za posprzątanie obory?
- W jaki sposób Herakles zdołał uprzątnąć pomieszczenie w jeden dzień?
T: Jak napisać opowiadanie odtwórcze?
- Zapoznaj się z zasadami pisania opowiadania odtwórczego (podr. s. 226-227).
- Odczytaj przykładowe opowiadanie, zwróć uwagę na elementy, które powinno zawierać: wstęp (określenie miejsca i czasu wydarzeń, przedstawienie bohatera), rozwinięcie(przedstawienie przebiegu wydarzeń, dialog), zakończenie. Zwróć uwagę na akapity, czyli wcięcia w tekście.
- Wykonaj ćw. 1,2,3 z podr. s. 227 (pisemnie).
- Wykonaj ćw. 1,2,3 (zeszyt ćw. s. 128)
- Napisz opowiadanie odtwórcze z dialogiem na podstawie zamieszczonego planu wydarzeń:
- Oglądanie programu o poszukiwaczach skarbów przez Szymona i Julię.
- Pomysł Szymona o poszukiwaniu skarbów na plaży.
- Odnalezienie w piasku niezwykłej monety.
- Bezskuteczne poszukiwanie w internecie informacji o znalezisku.
- Założenie, że pieniądz to fragment skarbu z zatopionego statku piratów.