Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech

Język polski V

Materiały do nauki zdalnej

język polski - klasa V

Uwaga, najnowsze materiały umieszczane są zawsze zawsze u góry strony. Wykonaj wszystkie polecenia i prześlij zadanie nauczycielowi.

Ostatnio dodane materiały:


 

T: Przecinek w zdaniu pojedynczym- przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.

  1. Powtórz reguły interpunkcyjne dotyczące stawiania przecinka w zdaniu pojedynczym (podr.s.220-przypomnienie).
  2. Utrwalanie zasady oddzielania przecinkiem równorzędnych części zdania. (ćw.1s.221)
  3. Uzupełnij zdania odpowiednimi spójnikami ze względu na znaczenie. (ćw.2.s.221)
  4. Wstaw przecinki tam, gdzie to konieczne. (ćw.3.s.221)
  5. Zapoznaj się z informacją dotyczącą stawiania przecinka po rzeczownikach występujących w wołaczu i po słowach wyrażających okrzyki -nowa wiadomość,s.221
  6. Wykonaj ćw.4.s.221.

T: Pan przecinek przychodzi z wizytą.

Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń – s.99-100.

T: Jak rozpoznać podmiot szeregowy i domyślny?

  1. Zapoznaj się z informacjami na temat podmiotu szeregowego- podr.s.236.
  2. Ułóż zdania z podmiotem szeregowym- ćw.1.
  3. Odczytaj informację o podmiocie domyślnym- s.236.
  4. Wskaż zdania, w których występuje podmiot domyślny- ćw.3.
  5. Określ podmioty w podanych wypowiedzeniach- ćw.4.
  6. Przekształć tekst, aby uniknąć powtórzeń- ćw.5.
  7. Wykonaj ćw.6.s.237.

T: Spotkanie z podmiotami szeregowym i domyślnym.

Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń- s.46-48 (jeżeli któreś zadanie sprawi ci trudność, to go pomiń).

T: Czas na powtórkę!

  1. Rozwiąż test: „Słownik kultury antycznej”- podr.s.241.

 

T: Czym różnią się zdania pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętych? – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.

  1. Przypomnij sobie wiadomości o budowie zdania i jego głównych częściach- orzeczenie, podmiot (s. 217).
  2. Wskaż różnicę pomiędzy zdaniem pojedynczym nierozwiniętym i rozwiniętym (ćw. 1).
  3. Poćwicz rozwijanie zdań nierozwiniętych (ćw. 2,3. s.218).
  4. Uzupełnij zdania i wskaż grupę podmiotu i orzeczenia (ćw.4 s.218).
  5. Zapoznaj się z informacjami o tworzeniu wykresu zdania.
  6. Uzupełnianie zdania przedstawionego na wykresie. (ćw.5.s.219)
  7. Wykonaj- ćw.6.s.219.

T: Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej.

Uzupełnij ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 42-45.

 

6 kwietnia

 

T: Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?

  1. Przeczytaj „Mit o Tezeuszu i Ariadnie”. (s.228-229)
  2. Na podstawie tekstu przygotuj krótkie informacje o Minotaurze, Ariadnie i Dedalu.
  3. Oceń postępowanie Tezeusza, które jego zachowanie można pochwalić, a które zganić?
  4. Wyjaśnij zwrot: „trafić po nitce do kłębka”.

T: Mitologia na językach.

  1. Zapoznaj się z informacjami na s.230-231
  2. Ułóż zdania z trzema wybranymi związkami frazeologicznymi przedstawionymi na planszy.
  3. Przeredaguj zdania, zastępując podkreślone wyrazy, odpowiednimi związkami frazeologicznymi:

        pięta Achillesa, jabłko niezgody, syzyfowa praca, być alfą i omegą, stajnia Augiasza, paniczny strach.

  1. a) Uczestnicy wycieczki zostawili po sobie wielki nieporządek.
  2. b) Grabienie liści jesienną często jest daremną, nie przynoszącą efektów pracą.
  3. c) Dzisiejsza dyskusja na temat trzydniowej wycieczki klasowej okazała się przyczyną kłótni.
  4. d) Podczas sztormu dziewczyny ogarnęło przerażenie, tylko chłopcy byli bardzo spokojni.
  5. e) Historia sprawia mi wiele problemów.
  6. f) Maciek uważa, że jest najmądrzejszą osobą.

T: Dramat w przestworzach.

  1. Odczytaj tekst: „Mit o Dedalu i Ikarze”. s.232-235
  2. Wymień postacie, które występują w micie, napisz kim były.
  3. Jaki był Dedal, a jaki- Ikar? Zapisz w zeszycie jak najwięcej cech określających każdego z tych bohaterów.
  4. Wyjaśnij znaczenie zwrotu: „ikarowe loty”.
  5. Wykonaj ćw.4.s.235

 

30 marca

 

T: Daremny trud Syzyfa – o karze za zuchwałość.

  1. Przeczytaj mit o Syzyfie (podr. s. 211-213).
  2. Na podstawie informacji zawartych w tekście scharakteryzuj Syzyfa. (ćw. 1.s.213 – pisemnie w zeszycie)
  3. Przepisz z podręcznika i naucz się co to jest związek frazeologiczny – s.214
  4. Wykonaj ćw.7.s.214 (w zeszycie).
  5. Wyjaśnij znaczenie związku frazeologicznego „syzyfowa praca”, podaj przykład z życia codziennego.

    T: Jak korzystać ze słownika frazeologicznego?

  1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika s. 215-216.
  2. Wykonaj ćwiczenia – 2,3,4 s.216.

T: Wyczyny Heraklesa.

  1. Przeczytaj mit o Heraklesie. (s.222-224)
  2. Scharakteryzuj Heraklesa. (pisemnie)
  3. Wypisz z tekstu jakie prace miał wykonać Herakles. (12)
  4. Którzy bogowie ofiarowali Heraklesowi: kołczan, miecz, strzały i pancerz.
  5. Kto to był heros – przepisz z podręcznika do zeszytu (s. 225).

T: Mitologiczny superbohater.

  1. Jakich znasz bohaterów ratujących ludzkość?- odwołaj się do znanych ci książek lub filmów.
  2. Odpowiedz na pytania: (pisemnie)
  • Czyim synem był Herakles?
  • Dlaczego Hera nienawidziła Heraklesa?
  • Czyją żoną była Alkmena?
  • Jak powstała Droga Mleczna?
  • W jaki sposób okazało się po raz pierwszy, że Herakles posiada nadludzką siłę?
  • Jaką książkę wybrał Herakles do czytania?
  • W co ubierał się Herakles?
  • Z czym Herakles nigdy się nie rozstawał?
  • Jakimi darami bogowie obdarzyli młodego herosa?
  • Co uczynił Herakles pod wpływem szału?
  • Kim była Pytia?
  • Dlaczego Herakles zaciągnął się na służbę do króla Eurysteusa?
  • Jakie było pierwsze zadanie Heraklesa zlecone przez króla Myken?
  • Czyją ulubienicą była łania ceryntyjska?
  • Dlaczego heros miał zabić wielkiego dzika?
  • Od ilu lat nie była sprzątana stajnia Augiasza?
  • Co Herakles chciał w zamian za posprzątanie obory?
  • W jaki sposób Herakles zdołał uprzątnąć pomieszczenie w jeden dzień?

 

T: Jak napisać opowiadanie odtwórcze?

  1. Zapoznaj się z zasadami pisania opowiadania odtwórczego (podr. s. 226-227).
  2. Odczytaj przykładowe opowiadanie, zwróć uwagę na elementy, które powinno zawierać: wstęp (określenie miejsca i czasu wydarzeń, przedstawienie bohatera), rozwinięcie(przedstawienie przebiegu wydarzeń, dialog), zakończenie. Zwróć uwagę na akapity, czyli wcięcia w tekście.
  3. Wykonaj ćw. 1,2,3 z podr. s. 227 (pisemnie).
  4. Wykonaj ćw. 1,2,3 (zeszyt ćw. s. 128)
  5. Napisz opowiadanie odtwórcze z dialogiem na podstawie zamieszczonego planu wydarzeń:
  • Oglądanie programu o poszukiwaczach skarbów przez Szymona i Julię.
  • Pomysł Szymona o poszukiwaniu skarbów na plaży.
  • Odnalezienie w piasku niezwykłej monety.
  • Bezskuteczne poszukiwanie w internecie informacji o znalezisku.
  • Założenie, że pieniądz to fragment skarbu z zatopionego statku piratów.

 

 

Edukacyjne

Nadzór oświatowy

Lokalne

Kodowanie

Code

O nas

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech