Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech

Język polski VI

Materiały do nauki zdalnej

język polski - klasa VI

Uwaga, najnowsze materiały umieszczane są zawsze zawsze u góry strony. Wykonaj wszystkie polecenia i prześlij zadanie nauczycielowi.

Ostatnio dodane materiały:


 

T: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?

  1. Zapoznaj się z terminami: związek wyrazowy, wyraz określany (nadrzędny), wyraz określający (podrzędny), związek główny, związek poboczny- podr.s.229.
  2. Ćwiczenia dotyczące wyrazów określanych i określających(ćw.1,2.).
  3. Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi rodzajów związków wyrazowych (związek zgody, związek rządu, związek przynależności)- s. 230. Przepisz je do zeszytu.
  4. Wykonaj ćw.3,4.s.230.
  5. Wyrazy poza związkami w zdaniu (s.231).
  6. Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów poza związkami w zdaniu (ćw.5-7.s.231)

T: Związki wyrazowe – ćwiczenia.

Wykonaj zadania z zeszytu ćw. s.53-55.

T: Gdzie postawić przecinek.

Powtórz reguły stosowania przecinka w zdaniu pojedynczym – podr. s. 232 i 233.

Wykonaj ćwiczenia utrwalające (ćw. 1.-4.)

Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń- s. 107-108.

T: Czas na podsumowanie.

Rozwiąż test: „Internet – muzea w sieci”. (podr.s.235-236)

T: Biblijny początek świata.

  1. Zapoznaj się z fr. „Stworzenie świata” pochodzącym z „Księgi Rodzaju” z Biblii Tysiąclecia. (podr. s.238-240)
  2. Uporządkuj informacje o powstaniu świata. (ćw.1.)
  3. Wskaż w tekście fragmenty, które się powtarzają, Jaką funkcje pełnią te powtórzenia? (ćw.2.)
  4. Przepisz do zeszytu co to jest powtórzenie- s.241.
  5. Jak Bóg ocenił swoje dzieło?
  6. Jakimi słowami Stwórca pobłogosławił ludzi? Czym ich obdarzył?
  7. Czy opis stworzenia świata przedstawiony we fragmencie należy rozumieć dosłownie? Uzasadnij odpowiedź.

 

 

 

 

T: Gdzie mieści się wyobraźnia.

  1. Napisz krótką notatkę biograficzną o Z. Herbercie (s.219).
  2. Przeczytaj wiersz pt. „Pudełko zwane wyobraźnią” (s.219-220).
  3. Odpowiedz na pytania 1,2.s.220 (ustnie).
  4. Wykonaj ćw.3.s.220 (pisemnie w zeszycie).
  5. Zapoznaj się z definicją pojęcia: „środki stylistyczne (poetyckie)”.
  6. Przypomnij sobie co to jest: porównanie, epitet, ożywienie (s.348-349).
  7. Wyjaśnij jak rozumiesz tytuł utworu.
  8. Dokończ pisemnie zdanie: Lubię wyobrażać sobie…
  9. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 15.s.221.

T: Co już wiemy o wypowiedzeniach – powtórzenie.

  1. T: Gdzie mieści się wyobraźnia.

    1. Napisz krótką notatkę biograficzną o Z. Herbercie (s.219).
    2. Przeczytaj wiersz pt. „Pudełko zwane wyobraźnią” (s.219-220).
    3. Odpowiedz na pytania 1,2.s.220 (ustnie).
    4. Wykonaj ćw.3.s.220 (pisemnie w zeszycie).
    5. Zapoznaj się z definicją pojęcia: „środki stylistyczne (poetyckie)”.
    6. Przypomnij sobie co to jest: porównanie, epitet, ożywienie (s.348-349).
    7. Wyjaśnij jak rozumiesz tytuł utworu.
    8. Dokończ pisemnie zdanie: Lubię wyobrażać sobie…
    9. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 15.s.221.

    T: Co już wiemy o wypowiedzeniach – powtórzenie.

    1. Określ rodzaje wypowiedzeń – podr. s.227 (na rozgrzewkę).
    2. Przeanalizuj schemat przedstawiający rodzaje wypowiedzeń i przerysuj go do zeszytu.
    3. Przekształć równoważniki zdań w zdania (ćw.1.s.227).
    4. Połącz zdania pojedyncze tak, aby powstały złożone (ćw.2.s.228).
    5. Określ rodzaje wypowiedzeń (ćw.3).
    6. Rozwiń podane wypowiedzenia tak, aby powstały zdania pojedyncze rozwinięte (ćw.4.s.228).

    T: Rodzaje wypowiedzeń – ćwiczenia utrwalające.

    Uzupełnij zeszyt ćwiczeń s.49-52.

    T: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?

    1. Zapoznaj się z terminami: związek wyrazowy, wyraz określany (nadrzędny), wyraz określający (podrzędny), związek główny, związek poboczny- podr.s.229.
    2. Ćwiczenia dotyczące wyrazów określanych i określających(ćw.1,2.).
    3. Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi rodzajów związków wyrazowych (związek zgody, związek rządu, związek przynależności) - s.230.
    4. Wykonaj ćw.3,4.s.230.
    5. Wyrazy poza związkami w zdaniu (s.231).
    6. Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów poza związkami w zdaniu (ćw.5-7.s.231).
    Określ rodzaje wypowiedzeń – podr. s.227 (na rozgrzewkę).
  2. Przeanalizuj schemat przedstawiający rodzaje wypowiedzeń i przerysuj go do zeszytu.
  3. Przekształć równoważniki zdań w zdania (ćw.1.s.227).
  4. Połącz zdania pojedyncze tak, aby powstały złożone (ćw.2.s.228).
  5. Określ rodzaje wypowiedzeń (ćw.3).
  6. Rozwiń podane wypowiedzenia tak, aby powstały zdania pojedyncze rozwinięte (ćw.4.s.228).

T: Rodzaje wypowiedzeń – ćwiczenia utrwalające.

Uzupełnij zeszyt ćwiczeń s.49-52.

T: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?

  1. Zapoznaj się z terminami: związek wyrazowy, wyraz określany (nadrzędny), wyraz określający (podrzędny), związek główny, związek poboczny- podr.s.229.
  2. Ćwiczenia dotyczące wyrazów określanych i określających(ćw.1,2.).
  3. Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi rodzajów związków wyrazowych (związek zgody, związek rządu, związek przynależności) - s.230.
  4. Wykonaj ćw.3,4.s.230.
  5. Wyrazy poza związkami w zdaniu (s.231).
  6. Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów poza związkami w zdaniu (ćw.5-7.s.231).

 

6 kwietnia

 

T: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie baśni lub legendy?

  1. Zapoznaj się z terminem „opowiadanie twórcze na podstawie poznanej baśni czy legendy”, przepisz go do zeszytu. (podr. s.216-218).
  2. Przeczytaj wszystkie informacje zamieszczone w podręczniku na temat opowiadania twórczego.
  3. Przeanalizuj przykładowe opowiadanie twórcze.
  4. Wykonaj w zeszycie ćwiczenia z podręcznika – 2,4,7.s.218.

T: Pisownia wyrazów wielką i małą literą.

  1. Przypomnij sobie jakie są zasady pisowni wyrazów wielką i małą literą. (podr. s.178-181)
  2. Wykonaj ćwiczenia – zeszyt ćwiczeń s. 85-88.

 

 

30 marca

 

        T: J.R.R. Tolkien, jego dzieło i nasze pomysły. (208-209)

  1. Odczytaj informacje wstępne związane z J.R.R. Tolkienem oraz lekturą „Hobbit, czyli tam i z powrotem”.
  2. Zrób krótką notatkę biograficzną o J.R.R. Tolkienie (do zeszytu).
  3. W formie kartki z pamiętnika opisz swoje wrażenia po przeczytaniu powieści.

T: W Szerokim Świecie.

  1. Uporządkuj informacje o hobbitach, krasnoludach, elfach, trollach i goblinach. W tym celu przerysuj do zeszytu tabelę i uzupełnij ją (ćw. 3. s. 210).
  2. Które miejsce przedstawione w utworze najbardziej ci się podoba? Opisz je.

T: Podróż do celu.

  1. Co wynikło ze spotkania Bilba i Gandalfa? Ułóż plan wydarzeń, które rozegrały się od momentu wyruszenia wędrowców sprzed gospody aż do przybycia do domu Beorna.
  2. Jak- według ciebie- powinien brzmieć kodeks postępowania uczestników wyprawy? Sformułuj zasady w punktach. (do zeszytu)

T: Bilbo Baggins – charakteryzujemy bohatera.

  1. Jakimi cechami wyróżniał się Hobbit, zanim wyruszył w drogę? Co było dla niego najważniejsze?
  2. Czego Bilbo dowiedział się o sobie dzięki podróży po skarby? Z jakich cech dał się poznać?
  3. Co pan Baggins zyskał, a co stracił dzięki uczestnictwu w wyprawie? Czy wyszła ona bohaterowi na dobre?
  4. Co oznacza sformułowanie „urodzić się pod szczęśliwą gwiazdą”. Czy można tak powiedzieć o panu Bagginsie?
  5. Wyruszyłem w niezwykłą podróż… Z perspektywy Bilba Bagginsa opisz ją (czasowniki w pierwszej osobie).

T: Bo w życiu nie chodzi o to, by przeczekać burzę, lecz by nauczyć się tańczyć w deszczu.

  1. Przeczytaj fr. tekstu „Hobbit, czyli tam i z powrotem” (s. 211-213).
  2. Wykonaj polecenie 1-5, podr. s. 214.
  3. Jakie motywy kierowały działaniami bohatera?
  4. Jakie emocje towarzyszyły bohaterowi?
  5. Wskaż podobieństwa między powieścią Tolkiena a baśnią.(s.343)
  6. Przypomnij sobie co to jest powieść fantasy i podaj przykłady innych powieś fantasy.
  7. Co to jest podtytuł – zapisz w zeszycie.
  8. Zachęć swoich rówieśników do czytania powieści fantasy, sformułuj pięć argumentów. (pisemnie)

Edukacyjne

Nadzór oświatowy

Lokalne

Kodowanie

Code

O nas

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech