Język polski VI
- Super User
Materiały do nauki zdalnej
język polski - klasa VI
Uwaga, najnowsze materiały umieszczane są zawsze zawsze u góry strony. Wykonaj wszystkie polecenia i prześlij zadanie nauczycielowi.
Ostatnio dodane materiały:
T: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?
- Zapoznaj się z terminami: związek wyrazowy, wyraz określany (nadrzędny), wyraz określający (podrzędny), związek główny, związek poboczny- podr.s.229.
- Ćwiczenia dotyczące wyrazów określanych i określających(ćw.1,2.).
- Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi rodzajów związków wyrazowych (związek zgody, związek rządu, związek przynależności)- s. 230. Przepisz je do zeszytu.
- Wykonaj ćw.3,4.s.230.
- Wyrazy poza związkami w zdaniu (s.231).
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów poza związkami w zdaniu (ćw.5-7.s.231)
T: Związki wyrazowe – ćwiczenia.
Wykonaj zadania z zeszytu ćw. s.53-55.
T: Gdzie postawić przecinek.
Powtórz reguły stosowania przecinka w zdaniu pojedynczym – podr. s. 232 i 233.
Wykonaj ćwiczenia utrwalające (ćw. 1.-4.)
Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń- s. 107-108.
T: Czas na podsumowanie.
Rozwiąż test: „Internet – muzea w sieci”. (podr.s.235-236)
T: Biblijny początek świata.
- Zapoznaj się z fr. „Stworzenie świata” pochodzącym z „Księgi Rodzaju” z Biblii Tysiąclecia. (podr. s.238-240)
- Uporządkuj informacje o powstaniu świata. (ćw.1.)
- Wskaż w tekście fragmenty, które się powtarzają, Jaką funkcje pełnią te powtórzenia? (ćw.2.)
- Przepisz do zeszytu co to jest powtórzenie- s.241.
- Jak Bóg ocenił swoje dzieło?
- Jakimi słowami Stwórca pobłogosławił ludzi? Czym ich obdarzył?
- Czy opis stworzenia świata przedstawiony we fragmencie należy rozumieć dosłownie? Uzasadnij odpowiedź.
T: Gdzie mieści się wyobraźnia.
- Napisz krótką notatkę biograficzną o Z. Herbercie (s.219).
- Przeczytaj wiersz pt. „Pudełko zwane wyobraźnią” (s.219-220).
- Odpowiedz na pytania 1,2.s.220 (ustnie).
- Wykonaj ćw.3.s.220 (pisemnie w zeszycie).
- Zapoznaj się z definicją pojęcia: „środki stylistyczne (poetyckie)”.
- Przypomnij sobie co to jest: porównanie, epitet, ożywienie (s.348-349).
- Wyjaśnij jak rozumiesz tytuł utworu.
- Dokończ pisemnie zdanie: Lubię wyobrażać sobie…
- Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 15.s.221.
T: Co już wiemy o wypowiedzeniach – powtórzenie.
-
T: Gdzie mieści się wyobraźnia.
- Napisz krótką notatkę biograficzną o Z. Herbercie (s.219).
- Przeczytaj wiersz pt. „Pudełko zwane wyobraźnią” (s.219-220).
- Odpowiedz na pytania 1,2.s.220 (ustnie).
- Wykonaj ćw.3.s.220 (pisemnie w zeszycie).
- Zapoznaj się z definicją pojęcia: „środki stylistyczne (poetyckie)”.
- Przypomnij sobie co to jest: porównanie, epitet, ożywienie (s.348-349).
- Wyjaśnij jak rozumiesz tytuł utworu.
- Dokończ pisemnie zdanie: Lubię wyobrażać sobie…
- Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 15.s.221.
T: Co już wiemy o wypowiedzeniach – powtórzenie.
- Określ rodzaje wypowiedzeń – podr. s.227 (na rozgrzewkę).
- Przeanalizuj schemat przedstawiający rodzaje wypowiedzeń i przerysuj go do zeszytu.
- Przekształć równoważniki zdań w zdania (ćw.1.s.227).
- Połącz zdania pojedyncze tak, aby powstały złożone (ćw.2.s.228).
- Określ rodzaje wypowiedzeń (ćw.3).
- Rozwiń podane wypowiedzenia tak, aby powstały zdania pojedyncze rozwinięte (ćw.4.s.228).
T: Rodzaje wypowiedzeń – ćwiczenia utrwalające.
Uzupełnij zeszyt ćwiczeń s.49-52.
T: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?
- Zapoznaj się z terminami: związek wyrazowy, wyraz określany (nadrzędny), wyraz określający (podrzędny), związek główny, związek poboczny- podr.s.229.
- Ćwiczenia dotyczące wyrazów określanych i określających(ćw.1,2.).
- Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi rodzajów związków wyrazowych (związek zgody, związek rządu, związek przynależności) - s.230.
- Wykonaj ćw.3,4.s.230.
- Wyrazy poza związkami w zdaniu (s.231).
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów poza związkami w zdaniu (ćw.5-7.s.231).
- Przeanalizuj schemat przedstawiający rodzaje wypowiedzeń i przerysuj go do zeszytu.
- Przekształć równoważniki zdań w zdania (ćw.1.s.227).
- Połącz zdania pojedyncze tak, aby powstały złożone (ćw.2.s.228).
- Określ rodzaje wypowiedzeń (ćw.3).
- Rozwiń podane wypowiedzenia tak, aby powstały zdania pojedyncze rozwinięte (ćw.4.s.228).
T: Rodzaje wypowiedzeń – ćwiczenia utrwalające.
Uzupełnij zeszyt ćwiczeń s.49-52.
T: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?
- Zapoznaj się z terminami: związek wyrazowy, wyraz określany (nadrzędny), wyraz określający (podrzędny), związek główny, związek poboczny- podr.s.229.
- Ćwiczenia dotyczące wyrazów określanych i określających(ćw.1,2.).
- Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi rodzajów związków wyrazowych (związek zgody, związek rządu, związek przynależności) - s.230.
- Wykonaj ćw.3,4.s.230.
- Wyrazy poza związkami w zdaniu (s.231).
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów poza związkami w zdaniu (ćw.5-7.s.231).
6 kwietnia
T: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie baśni lub legendy?
- Zapoznaj się z terminem „opowiadanie twórcze na podstawie poznanej baśni czy legendy”, przepisz go do zeszytu. (podr. s.216-218).
- Przeczytaj wszystkie informacje zamieszczone w podręczniku na temat opowiadania twórczego.
- Przeanalizuj przykładowe opowiadanie twórcze.
- Wykonaj w zeszycie ćwiczenia z podręcznika – 2,4,7.s.218.
T: Pisownia wyrazów wielką i małą literą.
- Przypomnij sobie jakie są zasady pisowni wyrazów wielką i małą literą. (podr. s.178-181)
- Wykonaj ćwiczenia – zeszyt ćwiczeń s. 85-88.
30 marca
T: J.R.R. Tolkien, jego dzieło i nasze pomysły. (208-209)
- Odczytaj informacje wstępne związane z J.R.R. Tolkienem oraz lekturą „Hobbit, czyli tam i z powrotem”.
- Zrób krótką notatkę biograficzną o J.R.R. Tolkienie (do zeszytu).
- W formie kartki z pamiętnika opisz swoje wrażenia po przeczytaniu powieści.
T: W Szerokim Świecie.
- Uporządkuj informacje o hobbitach, krasnoludach, elfach, trollach i goblinach. W tym celu przerysuj do zeszytu tabelę i uzupełnij ją (ćw. 3. s. 210).
- Które miejsce przedstawione w utworze najbardziej ci się podoba? Opisz je.
T: Podróż do celu.
- Co wynikło ze spotkania Bilba i Gandalfa? Ułóż plan wydarzeń, które rozegrały się od momentu wyruszenia wędrowców sprzed gospody aż do przybycia do domu Beorna.
- Jak- według ciebie- powinien brzmieć kodeks postępowania uczestników wyprawy? Sformułuj zasady w punktach. (do zeszytu)
T: Bilbo Baggins – charakteryzujemy bohatera.
- Jakimi cechami wyróżniał się Hobbit, zanim wyruszył w drogę? Co było dla niego najważniejsze?
- Czego Bilbo dowiedział się o sobie dzięki podróży po skarby? Z jakich cech dał się poznać?
- Co pan Baggins zyskał, a co stracił dzięki uczestnictwu w wyprawie? Czy wyszła ona bohaterowi na dobre?
- Co oznacza sformułowanie „urodzić się pod szczęśliwą gwiazdą”. Czy można tak powiedzieć o panu Bagginsie?
- Wyruszyłem w niezwykłą podróż… Z perspektywy Bilba Bagginsa opisz ją (czasowniki w pierwszej osobie).
T: Bo w życiu nie chodzi o to, by przeczekać burzę, lecz by nauczyć się tańczyć w deszczu.
- Przeczytaj fr. tekstu „Hobbit, czyli tam i z powrotem” (s. 211-213).
- Wykonaj polecenie 1-5, podr. s. 214.
- Jakie motywy kierowały działaniami bohatera?
- Jakie emocje towarzyszyły bohaterowi?
- Wskaż podobieństwa między powieścią Tolkiena a baśnią.(s.343)
- Przypomnij sobie co to jest powieść fantasy i podaj przykłady innych powieś fantasy.
- Co to jest podtytuł – zapisz w zeszycie.
- Zachęć swoich rówieśników do czytania powieści fantasy, sformułuj pięć argumentów. (pisemnie)